Al segle XX, entren
en crisi alguns valors de la modernitat com la ciència i la fe en el progrés.
L’ordre tranquil·litzador comença a esfondrar-se; la realitat, abans
mecanicista i entesa d’un sol sentit, és concebuda com un univers complex i
caòtic.
Entrem en el paradigma de la complexitat que és en gran mesura el
contrari a l’anterior. És inclusiu (assumeix la incertesa de no poder
conèixer-ho tot), és incomplet (mai s’acaba), integra diferents camps de
coneixement, integra el subjecte i l’objecte, utilitza la totalitat de les
potències humanes i és dialògic ja que relaciona termes contraris. Però la
diferència més important és que el paradigma de la complexitat inclou l’home i
el seu punt de vista en l’estudi de la realitat en forma autocrítica, el que no
feia el paradigma anterior, que confiava cegament en el poder de la raó. A
partir de llavors es comença a configurar una imatge de l’univers com un procés
sempre inacabat del qual participem activament, i en aquet sentit no som actors
d’una realitat objectiva sinó creadors de la realitat en la qual participem;
això significa també que organitzem individualment i col·lectivament la nostra
visió de la realitat i en el seu interior ens relacionem per mitjà de les
paraules que hem inventat per construir-la. Construir és també decidir; el
paradigma de la complexitat fomenta una visió constructivista del món i per
conseqüent hem d’assumir una nova actitud responsable, la de decidir quina
realitat es construeix, amb quins materials i en quant temps.
“La realitat que percep l’ésser humà cada dia, la compressió de la seva pròpia existència i conflictes interns, porta immersa els aires de la complexitat, del global, el contextual i el multidimensional. La complexitat es troba present en tots costats, i no hi ha necessitat de ser científic per notar-ho” [1].
El paradigma de la complexitat va ser introduït per Edgar Morin que, davant els
avanços de la ciència i les noves troballes, va veure la necessitat de trobar
una nova forma d’interpretació que fos diferent a la qual havia predominat
durant molt temps i que afavoria el lineal i mecànic. La comprensió i
interpretació dels diferents fenòmens de la naturalesa requereixen d’una manera
diferent de pensar, i el desenvolupament d’un pensament de la complexitat ajuda
i encamina als éssers humans i als estats cap a l’evolució, la productivitat i
el benestar.
[1]Palva Cabrera, A.J.(2004), Edgar Morin y el pensamiento de la Complejidad, Valencia: Revista Ciencias de la educación, pàg. 239
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada